Perakende markaları yatırımda zorlanıyor
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, kiralamalarda karşılaşılan olumsuzluklar nedeniyle markaların yatırım konusunda adım atmakta zorlandıklarını belirterek; yeni kontratların ilk yıl için ciro kirası üzerinden yapılması ve süre sonunda taraflara tazminatsız fesih hakkı istediklerini söyledi.
Abone olÖncel, ayrıca hükümetten de mağaza kiralamalarında KDV’yi ve
stopaj oranını yüzde 8’e indirecek düzenleme talebinde bulundu.
Markaların 2019’a verimlilik temelinde yatırım ve büyüme
hedefi ile başladığını, ancak kiralamalarda karşılaştıkları
olumsuzluklar
nedeni ile adım atmakta zorlandıklarını belirten Öncel, “Hızlı
büyümenin ve
markalaşmanın bazı yan etkileri oldu ve şimdi bu yan etkilerin
giderilme
sürecini yaşıyoruz. Özellikle kiralamalarla ilgili yan etkileri
acilen tedavi
etmek durumundayız” dedi ve ekledi:
‘KESİN ÇÖZÜM
BULMASINI İSTİYORUZ’
“Tedavi için devletin teşviki ile mağaza sahiplerinin, AVM
yönetimlerinin ve markaların ortak akılda buluşması gerekiyor.
AVM
yönetimlerinden ve mağaza sahiplerinden yeni kontratların ilk yıl
için ciro
kirası üzerinden yapılmasını, süre sonunda iki tarafa da
tazminatsız fesih
hakkı verilmesini istiyoruz. Devletten ise kiralamalarda artık KDV
ve stopaj
oranını yüzde 8’e indirmesini, ayrıca Borçlar Kanunu’nda yapılacak
düzenleme
ile tazminatsız erken çıkış tartışmasına kesin çözüm bulunmasını
bekliyoruz.”
Öncel, söz konusu taleplerin karşılanması halinde
AVM’lerdeki ve caddelerdeki boş mağazaların hızla dolacağını;
böylece 400,000
civarındaki istihdamı yüzde 10 artırarak en az 40,000 kişiyi daha
iş sahibi
yapabileceklerini söyledi.
‘YENİ DÖNEMDE ONLİNE
ALIŞVERİŞ BELİRLEYİCİ OLACAK’
Bu yıl ve sonrası için üzerinde duracakları bir diğer
öncelikli
konunun ise online alışveriş olduğunu belirten Öncel, “Yeni dönemde
online
alışveriş belirleyici olacak. Daha şimdiden birçok markamız en
yüksek ciroyu
online mağazasından yapıyor. İnternet üzerinden alışverişin payının
çok daha
artacağını bekliyoruz ve bu beklenti doğrultusunda markalarımızın
kendilerini
güncellemeleri için çalışmalar yapıyoruz” dedi.
Öncel’in açıklamasında yer alan bilgiye göre, dünyada
perakende alışverişin yüzde 8’i internet üzerinden yapılırken,
Türkiye’de bu
oran yüzde 4 düzeyinde bulunuyor.