Şekerleme sektörü cari açığın ilacı

Bayramda hediyelik şekerleme sektörünün büyüklüğü 500 milyon liraya yaklaşıyor. Şekerli Mamuller Tanıtım Grubu (ŞMTG) Başkanı Hidayet Kadiroğlu, bayramda hediyelik şekerleme sektörünün büyüklüğünün 500 milyon liraya yaklaştığını bildirdi.

Abone ol
Abone ol Haberi dinle

Şekerli Mamuller Tanıtım Grubu (ŞMTG) Başkanı Hidayet Kadiroğlu, bayramda hediyelik şekerleme sektörünün büyüklüğünün 500 milyon liraya yaklaştığını bildirdi. 


ŞMTG açıklamasına göre Kadiroğlu, hediyelik ürünlerin yüzde 90'a yakınının bayramlarda tüketildiğini, hediyelik grubundaki tüketimin üçte birinin sadece Doğu ve Güneydoğu Anadolu'da gerçekleştiğini kaydetti.


Batı illerinde tercih çikolata olurken, doğuya doğru talebin şekere döndüğünü aktaran Kadiroğlu, "Bunun birinci nedeni elbette fiyatlar, çünkü çikolata daha pahalı. Şekerin kilogram fiyatı çikolataya göre daha uygun olduğu için talep görüyor. Diğer bir neden de kültür. Şekerlemenin ülkemizdeki tarihi çikolataya göre çok daha eski. Hatta şeker türkülerimize dahi girmiş durumda" ifadelerini kullandı. 


Bayramda hediyelik şekerleme sektörünün büyüklüğünün 500 milyon liraya yaklaştığına dikkati çeken Kadiroğlu, "Çikolata ve şekerleme sektörünün bayram dönemindeki tonaj büyüklüğü ise 40-45 bin ton seviyelerinde. Buna göre sektör bir yıldaki ciro-hacim büyüklüğünü 1 ayda, ramazanda gerçekleştiriyor" bilgilerini paylaştı. 


Türkiye'de 1950'lerden sonra çikolatanın üretim kapasitesinin artışına paralel olarak lokumda oransal bir gerileme olduğunu dile getiren Kadiroğlu, şöyle devam etti:


"Çikolatanın payı hediyelikte yüzde 65'lere kadar çıktı. Ancak son yıllarda lokumda yapılan inovasyonlar bu kategoriyi tekrar hareketlendirdi. Yenilikçi lokumlar sadece Türkiye'de değil, dünyada da tercih edilmeye başladı. Dolayısıyla kategorilerde dengeler yeniden oluşuyor. Önümüzdeki yıllarda durum daha da netleşecektir.


Sektör her yıl genel ekonominin de üzerinde büyüyor. Bunda ihracattaki dinamizmin de etkisi var. Türkiye'de yaşanan bayramlarda ziyaretler ve gelenekler zayıfladıkça doğal olarak hediyeleşme kültürü de olumsuz etkileniyor. Yaza denk gelen bayramlar nedeniyle farklı bölge, gelir ve yaş gruplarında farklı tercihler ortaya çıkıyor. Orta gelire sahip orta yaş grubunda memleket ve aile bağları belirleyici oluyor. Orta direk diye de tanımlanan bu kesim bayramı memleket ziyareti olarak değerlendiriyor. Giderken hediyesini de götürüyor. Hediyelik tüketiminin üçte birinin Anadolu'da olması da bunu doğruluyor. Özellikle yeni nesil ise yaz bayramını bir tatil fırsatı olarak görebiliyor. Tatile giden de bayram ziyareti ve hediyeleşme gibi gelenekleri gerçekleştiremiyor. Toplu bayramlaşmaların yerini bireysel yaşam şekilleri alıyor. Bu bayramda bunu daha net görebileceğiz."


"Yıl sonu ihracat hedefimiz 3 milyar dolar"

ŞMTG Başkanı Kadiroğlu, merdiven altı üretimin vatandaşların bilinçlenmesiyle neredeyse sonlandığını bildirdi.


Merdiven altı üretime yönelik sektör ve ilgili kamu kurumlarının yıllardır büyük mücadele verdiğini aktaran Kadiroğlu, "Ancak buradaki asıl belirleyici olan tüketici bilinci. Gelir seviyesi yükseldikçe ve tüketici bilinci arttıkça merdiven altı üretimine alan daraldı. Perakende sektörünün modern kanallar şeklinde daha organize hale gelmesi de merdiven altı üretimi sınırladı. Markalı ürünlere talep her geçen gün artıyor" görüşlerini aktardı.


Şekerleme sektörünün yüzde 80'e yakın yerli girdi oranıyla cari açığın da ilacı olduğunu vurgulayan Kadiroğlu, şunları ifade etti:


"Yıl sonu ihracat hedefimiz 3 milyar dolar. İlk 6 ayı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 15 büyümeyle kapatan sektörün yıl sonu ihracat hedefi 3 milyar dolar. Ar-Ge ve inovasyona yaptığı yatırımlarla Türkiye ekonomisi yıllık büyümesini 3'e katlayan sektör, dünyada takip ve taklit edilen konumuna yükseldi. Türkiye ihraç ürünleri kg/dolar değeri 1,5 dolar düzeyinde iken şekerleme sektörünün kg/dolar değeri 3 dolar seviyelerine, yani Türkiye genelinin 2 katına çıkmış durumda. Yüzde 80'e yakın yerli girdi hammadde ile üretim yapan sektör, aynı zamanda cari açığın ilacı… Ürettiği katma değer ile Türkiye'nin en önde gelen sektörlerinden olan şekerleme, son dönemlerde başlıca ihracat pazarlarındaki karışıklıklara rağmen pazar çeşitlendirme metoduyla ivme kaybetmeden yoluna devam ediyor. Bu anlamda özellikle Güney Amerika, Uzakdoğu ve Afrika başlıca odaklandığımız bölgeler."

Kategoriler Ekonomi
Yorumlar