THY’nin kar potansiyelini artıracak gelişme
Alan Yatırım Menkul Değerler AŞ’nin hazırladığı şirket değerlendirmesinde THY’nin yeni havalimanı ile karlılığını artıracağı vurgusu yapıldı
Abone olKonuyla ilgili Alan Yatırım Menkul Değerler AŞ’nin raporunda
yer alan detaylar şöyle;
Türk Hava Yolları için 25 Temmuz 2018 tarihli
değerlememizden sonraki dönemde yaşanan hem yurtiçi hem global
ekonomik
göstergelerdeki negatif eğilim ile hisse senetleri piyasalarında
yaşanan değer
kaybı, Türk Hava Yolları için daha fazla getiri potansiyelini
arttırmış olup,
şirket için ana katalizörün 3. Havalimanına taşınmak ve oradaki
beklenilen
operasyonel faaliyetler olduğunu söyleyebiliriz.
İstanbul’un küresel uçuş rotalarının kesişme noktasında
konuşlanan Yeni Havalimanı’nda seferlere başlandı. Havalimanında
iki pist ve 5
adet paralel, bir adet de doğu-batı ekseninde pist ve 2 adet
terminal
bulunmaktadır. 500 uçak parkı ve 180’den fazla köprü bulunan
İstanbul
Havalimanı’nda Atatürk Havalimanı’na göre %10 fazla kapasite ile
uçuşlara
başlanacak. Atatürk Havalimanı’ndaki kapasite sorunu dolayısıyla
yabancı
havayollarına tahsis edilemeyen slotlar Yeni Havalimanı’na
taşınılmasıyla
birlikte faaliyete açılmıştır. İki pistle başlayan uçuşları seneye
üçüncü pisti
de aktif ederek kapasiteyi artırmak hedeflenmektedir. Taşınma ile
ilk fazda 2
pist ve 90 milyon kapasiteli terminalin faaliyete geçerken, tüm
fazların 2027
yılında tamamlanması planlanmaktadır. 4. fazın tamamlanmasıyla
birlikte yolcu
kapasitesinin 200 milyona, saatte 74 uçak iniş-kalkış kapasitesinin
saatte 200
iniş-kalkış kapasitesine ulaşması hedeflenmektedir.
İstanbul Havalimanı yüzölçümü sıralamasında dünyanın 4.
büyük havalimanı konumundadır. Dubai, Frankfurt, Londra gibi
aktarma merkezi
olarak önde gelen havalimanlarına kıyasla, 76.5 km2’lik yüzölçümü
ve 4. faz
tamamlandığında ulaşılacak 200 milyon yolcu kapasitesiyle bölgenin
en büyük
aktarma merkezi haline gelmesi öngörülmektedir.
Uçuş Rotası
Dünyanın en fazla ülkesine uçan havayolu şirketi olan
THY’nin, Avrupa’da 43 ülke 114 şehir, Afrika’da 37 ülke 55 şehir,
Orta Doğu’da
13 ülke 34 şehir, Uzak Doğu’da 22 ülke 37 şehir, Amerika’da 8 ülke
17 şehir ve
yurtiçinde 49 şehir olmak üzere toplam 124 ülke, 306 şehre
ulaşmaktadır. Coğrafi
konum sebebiylle aktarmalı uçuşlarda uçuş süresini azalttığı göz
önünde
bulundurulduğunda Yeni Havalimanının 4. fazıyla birlikte ulaşılacak
saatte 200
iniş-kalkış kapasitesi, İstanbul’u Avrupa, Asya ve Afrika’nın ana
aktarma
merkezlerinden biri haline getirecektir.
Kargo Operasyonları
22 adet kargo uçağı ile 85 uçuş noktasına operasyon
gerçekleştirilmektedir. Toplam küresel kargo gelirindeki pazar
payı, 2009
yılında %0,6 iken 2017 yılında %2,4’e yükselmiştir. 2018 yılında
THY kargo %25
büyüme gerçekleştirerek toplam gelir dağılımındaki payını %12,8’e
çıkarmıştır.
Yeni havalimanına gerçekleşen taşınma ile birlikte kargo
operasyonları iki havalimanından gerçekleşecek. Avrupa’nın en
büyüğü, dünyada
8. sırada olan THY kargo Türkiye’nin endüstriyel anlamdaki 2 milyon
ton
kapasiteli en büyük binasını inşa ediyor. Yeni havalimanı ile
kapasitesini
artırmayı amaçlayan ortaklık Bangkok’ da slot almış olup, Bangkok
ile New
York’u geçmeyi hedeflemektedir. 2018 yılında THY tarihinin en büyük
doluluk
oranına ulaşılırken %5 ile en büyük katkı ABD’den sağlanmıştır.
Operasyonlarını
Asya’da geliştirmek isteyen şirket Hindistan ile yaptığı anlaşma
doğrultusunda
Hindistan ile dünya arasında kargo köprüsü olacak. Asya hatlarında
ABD hatları
kadar yüksek slotlar hazırlanırken, Çin hatlarında büyüme
hedeflenmektedir.
Yolcu Sayısı
THY’nin 2018 yılında bir önceki yıla göre yurtiçi ve
yurtdışı yolcu sayılarında yaklaşık %9 artış gerçekleştirmiştir.
2018 yılında
75,2 milyona ulaşan yolcu sayısının 2019 yılında 80 milyona
ulaşması
hedeflenmektedir. Son 5 yılda yurtiçi ve yurtdışı yolcu sayıları
toplamda
yaklaşık %37 oranında artmıştır.
2018 yılı itibariyle THY filosunda 22’si kargo uçağı olmak
üzere toplam 332 uçak bulunmaktadır. Filo içerisindeki sahip olunan
uçak adedi
geçtiğimiz yıla göre 11 adet artarak 47 adete ulaşmıştır. Diğerleri
ise
kiralama (leasing) yöntemi ile kullanılmaktadır. Etiyopya’da
gerçekleşen kaza
sonrası uçuşu birçok ülkede durdurulan Boeing (NYSE:BA) 737 MAX
tipi yolcu
uçağının sefeerleri THY tarafından ikinci bir karara kadar
durdurulmuştu.
Filosunda 12 adet Boeing 737 MAX bulunan ortaklık 2013 yılında
Boeing’den 95
adet uçak siparişi vermiş olup, 2023’e kadar teslim edilmesi
planlanmaktadır.
Boeing ve Airbus’tan verilen siparişler eklendiğinde bir kısmı 2019
Temmuz
ayında teslim edilmesi planlanan yeni nesil uçaklarla birlikte,
2023 yılında
Türk Hava Yolları 476 adetlik filoya ulaşmayı hedeflemektedir.
Fiyat Kazanç Oranına
Göre Değerleme
Türk Hava Yolları, 2018 Aralık dönemi sonunda yıllık bazda
milyon 841 milyon US$ net kar açıklamıştır. Fiyat/Kazanç
çarpanından tahmini
hisse başı değer hesaplamasını yurtdışı ve yurtiçindeki benzer
faaliyetler
gösteren şirketler ile karşılaştırarak yaptık. Şirketin çarpanını
global benzer
şirketler ortalama çarpanları ile karşılaştırdığımızda iskontolu
işlem görmekte
olup, tahmini hisse başı değerini 42.07 TL olarak
hesaplamaktayız.
FAVÖK’e göre değerleme
Şirket, 2018 yılını 2,370 milyon US$ FAVÖK açıklayarak
kapatmıştıır. Şirketin değeri göz önüne alındığında Firma
Değeri/FAVÖK Türk
Hava Yolları rasyosu 5.02x ve global yurtiçi ve yurtdışı benzer
şirketler
ortalaması 4.32x olarak hesaplanmıştır. Buna göre şirket yüzde 16%
primli
olmakla beraber tahmini piyasa değerini 2.801 milyon US$ ve tahmini
hisse
değerinin ise 11.36 TL olması gerektiği hesaplanmıştır.
Satışlara Göre
Değerleme
2018 sonu itibariyle 14,7 milyar US$ ciro yapmış olan şirket
geçen yıla kıyasla cirosunu yaklaşık %13 arttırmıştır. Şirketin
Firma
Değeri/Satışlar rasyosunu 0.89x hesaplamaktayız ve global benzer
şirketler
ortalaması ile karşılaştırdığımızda şirketin yaklaşık %27 primli ve
tahmini
hisse değerini ise 7.83 TL olarak bulmaktayız.
Defter Değerine Göre
Değerleme
Şirketin defter değeri yaklaşık 6,1 milyar US$ olarak
açıklanmış olup, şirketin çarpanını global yurtiçi ve yurtdışı
benzer şirketler
ortalama çarpanı ile karşılaştırdığımızda %56 iskontolu işlem
görmekte olup,
tahmini hisse başı değerini 32.81 TL olarak hesaplaamaktayız.
Sonuç
Türk Hava Yolları için 25/07/2018 tarihinde yaptığımız
değerlememizde %33 yükseliş potansiyeli bulmuştuk ve o tarihteki
hissenin işlem
fiyatı 21.41 TL seviyelerindeydi. O dönemden beri hem yurtiçi hem
global
ekonomik göstergelerdeki negatif eğilim ile hisse senetleri
piyasalarında
yaşanan değer kaybı, Türk Hava Yolları için daha fazla getiri
potansiyelini
arttırmış olup, şirket için bu katalizörün 3. Havalimanına taşınmak
olduğunu
söyleyebiliriz. Önceki değerlememizde sadece global ve yurtiçi
şirket rasyo
karşılaştırması kullanılmış olup, güncelleme ile birlikte
indirgenmiş nakit
akım yöntemini de değerlemenin içine katmış bulunmaktayız.
Önceki
değerlememizde yükseliş potansiyeli %33 seviyelerinde olan Türk
Hava Yolları,
benzer şirketler rasyoları yöntemine göre getiri potansiyeli %62
olmuş olup,
indirgemiş nakit akım yöntemi ile birlikte konsolide getiri
potansiyelini %44
seviyesine çekmekteyiz. Temmuz döneminden beri değişen faktörler
arasında
petrol fiyatlarında yyaşanan değer kaybı, şirketin uluslararası
uçuşlarda fiyat
rekabetine girebilecek duruma gelmesi ve rölatif olarak artış
potansiyeli
beklenen turist sayısını belirtebiliriz. Özellikler değer artış
potansiyeline
katalist olan İstanbul 3. Havalimanı, şirketin uçuş ağlarındaki
yolcu
kapasitesini artıracak olup, karlı uçuş rotalarındaki marjını daha
etkin bir
şekilde kullanabilecek. Havalimanının kapasitesinden gelen avantaj
ile
uçakların iniş kalkışındaki etkinlik daha maliyet azaltıcı bir
konuma gelecek
olup, bunu müşterisine fiyat avantajı bazında yansıtabilmesini
beklemekteyiz.
Riskler arasında tam kapasiteye geçmede yaşanabilecek bir sorun ya
da gecikme,
yaşanabilecek altyapı, ulaşım sorunları olarak belirtebiliriz.
Şirket
05/04/2019 tarihi ile 14.55 TL seviyesinden işlem görmekte olup,
1.2 beta
seviyesi, %44 yükseliş potansiyeli ile cazip bir konumdadır.
Yasal Uyarı
Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeler yatırım
danışmanlığı kapsamında değildir.Yatırım danışmanlığı hizmeti ;
aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen
bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı
sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır.Burada yer alan yorum ve
tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine
dayanmaktadır.Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri
tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer
alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi
beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir.
Yasal Uyarı Notu: Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler ise genel niteliktedir. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir.