Koronavirüs Sonrası İhracat Pazarlaması

Koronavirüs sürecinden sonra tüm dünyanın içinde bulunduğu bunalımdan çıkmak için çareler aradığı ve hemen her şirketin ihracat pazarlamasına yöneldiği günlerde, Veri Analisti ve İletişim Tasarımı Uzmanı Ömer Yoluk neler yapabileceğimizi açıklıyor.

Abone ol
Abone ol

Covid19 sürecinden sonra tüm dünyanın içinde bulunduğu bunalımdan çıkmak için çareler aradığı ve hemen her şirketin ihracat pazarlamasına yöneldiği günlerde, Veri Analisti ve İletişim Tasarımı Uzmanı Ömer Yoluk neler yapabileceğimizi açıklıyor.

Yeni Dünya Düzenine Adapte Olmak

Dünya, hiç beklemediği bir anda; uzun zamandır yaşamadığı bir deneyimi yaşadı. Yaklaşık 100 yıldır bu kadar yoğun bir salgın hastalık dönemi yaşamamıştık ve aslında tüm sistem böyle bir durumun hiç olmayacağı fikrine bağlı olarak kuruldu. Elbette global ticaret sistemi, ani gelişen bu karantina dönemine karşı çaresiz kaldı.

Tabii bu süreçten en az hasarla çıkan, hatta süreci kara dönüştüren işletmeler de yok değil. Örneğin; dijital zeminlerde etkinlikleri olan ve bu araçları başarılı şekilde kullanan şirketler, kapanmak yerine bu süreçte büyüdüler.

Zira karantina sürecinde olsak da, tüketim bitmiş değil. Her ne kadar belli ürün ve hizmet grupları tamamen durmuş olsa da, genel tüketim uzaktan alışveriş sistemi ile çalışmaya devam ediyor. Örneğin; giyim mağazaları, dükkanlarını kapatmış olsalar da, online satışlarını gerçekleştiriyor ki, aynı durum bir çok işletme için de geçerli.

Bu noktada ihracat pazarlaması ciddi zarar görmüş gibi görünebilir. Zira özellikle ülkemizde global pazarlama yapan işletmelerin bir kısmı hala geleneksel araçları kullanıyor. Son derece maliyetli yöntemler olan geleneksel yöntemler, uluslar arası dolaşım kapandığında elbette kendi eksenine hapsoluyor. 

İşte yeni dünya düzenine adapte olmak kavramı tam olarak bu noktada önem arz ediyor. Zira global iletişim sisteminin içerisinde yer alan firmalar için ihracat pazarlaması, artık Covid öncesine göre çok daha etkili.

İhracat Nasıl Geliştirilir?

Ülkemiz birçok ürünün üretildiği, Avrupa ülkelerinin nerdeyse tümüne rakip olabilecek bir sanayi altyapısına sahiptir. Sahip olduğumuz tarımsal altyapı ve elbette bu faaliyetleri sürdürmek için gereken işgücüne de sahibiz. Bu durumda ihracat; bizim için aslında önemli bir gelir kaynağı olarak kabul edilir.

Ancak maalesef sahip olduğumuz potansiyelin çok azını dünyaya arz edebilmekteyiz. Bunun nedeni olarak ise başlıca etkenin ihracat pazarlaması noktasında zayıf olmamız olduğunu kabul etmemiz gerekiyor.

Özellikle Covid sürecinde, bu konuda eksik olduğumuzu yerel pazarlama alanındaki zafiyetimiz bize gösterdi. Hala sarı sayfalardan medet uman işletme sahipleri maalesef çok ağır yara aldı ki, iç pazardaki daralma neticesinde yurt dışına açılamayan orta ve büyük çaplı işletmeler de benzeri zararları gördüler.

Bu noktada ihracat pazarlaması için faklı yöntemlerin kullanılması gerektiği artık hepimiz için bilinen bir gerçektir. “Dijital medya araçlarını kullanmak her işletme için gereklidir” söylemine hiçbir işletmeci artık “hayır” cevabını veremez.

Yani Covid sürecinden sonra ihracat pazarlaması yapmak için en etkili ve aslında yegane aracın dijital pazarlama olduğunu en başta kabul etmemiz gerekir. Neden böyle olduğuna kısaca değinelim.

Covid Öncesinde İhracat Pazarlaması

Covid karantinaları başladığı günden beri sıkça duyduğumuz bir söylem vardır; “artık hiçbir şey eskisi gibi olmayacak”.

Aslında bu şöyle değiştirilebilir; “artık her şey, global sistemin kurallarına göre olacak”.

Zira Covid işletmelerin dijital dünyanın aslında hayatın ne kadar merkezinde olduğunu görmelerini sağladı. Aslında dijital pazarlama Covid sürecinde biraz daha etkili hale gelmiş olsa da, ondan önce de oldukça etkiliydi. Fakat Türk ihracatçılar bu kavramı ya bilmiyor, ya da önemsemiyordu.

Tabi Covid süreci tüketici alışkanlıklarını da ciddi oranda değiştirdi ve daha da değiştirecek gibi görünüyor. Uzmanlara göre virüsün tamamen ortadan kalkması yıllar alabilir ve biz onunla yaşamayı öğrenmek durumundayız. Yani Covid sürecinin bizi zorunlu kıldığı davranış alışkanlıkları uzunca bir süre bizdeki yerini koruyacak gibi görünüyor.

Bu durumda, yabancı alıcının Türkiye’ye gelmesi de, Türk satıcının hedef ülkeye giderek fiziksel pazarlama yapması da oldukça zor görünüyor. Tıpkı, son tüketicinin fiziksel alışveriş yerine online araçları seçtiği gibi.

Covid öncesinde pazarlama ekipleri veya diğer yetkililer, ilgili ülkelerde birebir pazarlama yapmaktaydı. Elbette bu faaliyetler devam ediyor ve edecek. Ancak bunun yerine uzaktan pazarlama yapmak fikri artık çok daha baskın görünüyor. Pekiyi uzaktan pazarlama nasıl yapılır ve geleneksel pazarlama kadar etkili olur mu?

Dijital Pazarlama ile İhracat

Uzaktan pazarlama; günümüzde dijital pazarlama ile özdeş bir kavramdır. Aslında buna uzaktan demek doğru olmaz, zira alıcıya en yakın olduğunuz ve en fazla etkileşimde bulunduğunuz kanallar dijital pazarlama kanallarıdır. Anlık olarak veri alabilir ve gönderebilir olmanız bir yana, milyonlarca kişiye aynı anda ulaşabilirsiniz. Bu sayede sadece ilgili aracı ve toptancılar gibi firmaların yanı sıra, tüketicilere de erişebilir ve marka değerinizi arttırarak, tercih edilen markalar arasına girebilirsiniz.

Buradan bakıldığında bu kadar etkili bir yöntemin, çok pahalı olabileceği algısı oluşabilir. Zira dijital pazarlama ile ihracat, son derece efektif, tüm dünyaya ulaşabileceğiniz yöntemleri kapsar. Ancak bu sandığınız kadar maliyetli uygulama değildir.

Dijital pazarlama ile ihracat, dönüşüm oranları ve marka değerleri dikkate alındığında, gelensel pazarlama ile ihracatın çok altında maliyetlerle yapılabilir. Buradan en önemli detay; dijital pazarlama ile geleneksel yöntemlerle ulaşmanız mümkün olmayan mesafelere ulaşabiliyor olmanızdır. 

Tüm dünyayı dolaşıp, istisnasız her ülkeyiz ziyaret edecek bir pazarlama ekibi kuramazsınız. Bu global markalar için dahi mümkün değildir. Zorunlu tüketim ürünlerinde dahi, bazı ülkelere marka sahipleri hiç girmeyerek, buradaki pazarlama faaliyetlerini de distribütörlere bırakır. Eğer satışını yaptığını ürün veya hizmet bu grupta yer almıyorsa, bu faaliyetleri siz yapmak zorunda kalırsınız ki, bu neredeyse imkansızdır.

Dijital pazarlama size yaklaşık 10 dilde pazarlama yaparak, dünya nüfusunun %95’ine ulaşabilme imkanını sunar. Dil sayısını hedef kitleyi analiz ederek optimize ederek, sizin ürününüzle ilişkili bölgelere kaydırmak suretiyle bu maliyetleri de en aza indirebilir ve global bir oyuncu haline gelebilirsiniz.

Dijital Pazarlama Nasıl Yapılır?

Dijital pazarlama; dijital medya araçlarını kullanmak ile başlayan bir süreçtir. Öncelikle bir web sitesi sahibi olmak ve hedef ülkelerin dillerinde çok dilli yayın yapabilir hale gelmez gerekir. Web sitenizi doğrudan satış yapabilir hale getirmeniz halinde dünyanın birçok ülkesindeki son kullanıcılara ürün satarak, mikro ihracat da yapabilirsiniz.

Tabii bir web sitesine sahip olmak elbette yeterli değildir. Sitenizin sizin ürün veya hizmetlerinize erişmek isteyen tüketici veya kurumsal alıcılar tarafından ulaşılabilir olması gerekir. Sizi tanımayan hiç kimse sitenizin ismini yazarak sitenize gelmez. Bu durumda dijital pazarlamanın en önemli unsuru olan SEO hizmeti alma zamanınız gelmiş demektir.

İhracat SEO Hizmeti Nedir?

İhracat maksadıyla bir web sitesi kurduğunuzda, onu iki şekilde dünyaya duyurabilir ve tüketicilerin size ulaşmasını sağlayabilirsiniz. Bunların birisi reklam vermek iken diğeri ve en önemlisi, sitenizin arama motorlarında üst sıralarda yer almasını sağlamaktır.

SEO hizmeti (Search Engine Optimization) olarak tanımlanan yöntemlerle satışını yaptığınız ürün veya hizmetlerin arama sonuçlarında üst sıralarda yer almasını sağlayabilirsiniz.

Ancak unutulmamalıdır ki, SEO son derece ciddi uygulamaları kapsar ve yabancı dillerde SEO yapmak son derece karmaşık işlemler olarak kabul edilir. Bu nedenle mutlak suretle bu alanda yetkin kuruluşlarla çalışmanız gerekmektedir. Aksi halde hiçbir verim alamayabilir, hatta zarar görebiliriniz. Ayrıca SEO; diğer dijital medya araçlarının da içerisinde yer aldığı sistematik bir süreçtir ve bu araçların da efektif biçimde kullanılması gereklidir.

İhracat pazarlaması için diğer dijital medya araçları

Sosyal medya platformları, video paylaşım platformları, çeşitli basın yayın kuruluşlarının web siteleri, blog ve portallar gibi platformlar ile video paylaşım platformları dijital pazarlamanın diğer bileşenleridir.

Bu araçları da etkili biçimde kullanarak, SEO uygulamalarını desteklemeniz gereklidir. Tabii başta belirttiğimiz gibi; bunu ihracat yapmak istediğini ülkenin dilinde yapmalısınız. Basın bildirilerinin yabancı yayın organlarında yer alması; markanız, ürün ve hizmetlerinizin çeşitli dijital yayın organlarında duyurulması global değerinizi arttırır ve alıcıların size ulaşmasını sağlar.

Ayrıca sosyal medya ile milyonlarca kişiye aynı anda ulaşabilir, dijital reklam araçlarını da kullanarak, anlık dönüşüm elde edebilirsiniz.

Yani Covid sonrasında aslında süreç ihracatçılar için pozitif bir yön kazanmış durumdadır. Tabii bunun için yeni dünya düzenine uygun biçimde dijital pazarlama araçlarını kullanmaları gereklidir. Ne satıyor olursanız olun, onu dünyaya kolayca ulaştırabilirsiniz. Bunun için tek yapmanız gereken, dijital dünyaya şimdi etkili biçimde adım atmak olacaktır. 

Yorumlar