THY’nin kar potansiyelini artıracak gelişme

Alan Yatırım Menkul Değerler AŞ’nin hazırladığı şirket değerlendirmesinde THY’nin yeni havalimanı ile karlılığını artıracağı vurgusu yapıldı

THY’nin kar potansiyelini artıracak gelişme

Konuyla ilgili Alan Yatırım Menkul Değerler AŞ’nin raporunda
yer alan detaylar şöyle;



Türk Hava Yolları için 25 Temmuz 2018 tarihli
değerlememizden sonraki dönemde yaşanan hem yurtiçi hem global ekonomik
göstergelerdeki negatif eğilim ile hisse senetleri piyasalarında yaşanan değer
kaybı, Türk Hava Yolları için daha fazla getiri potansiyelini arttırmış olup,
şirket için ana katalizörün 3. Havalimanına taşınmak ve oradaki beklenilen
operasyonel faaliyetler olduğunu söyleyebiliriz.



İstanbul’un küresel uçuş rotalarının kesişme noktasında
konuşlanan Yeni Havalimanı’nda seferlere başlandı. Havalimanında iki pist ve 5
adet paralel, bir adet de doğu-batı ekseninde pist ve 2 adet terminal
bulunmaktadır. 500 uçak parkı ve 180’den fazla köprü bulunan İstanbul
Havalimanı’nda Atatürk Havalimanı’na göre %10 fazla kapasite ile uçuşlara
başlanacak. Atatürk Havalimanı’ndaki kapasite sorunu dolayısıyla yabancı
havayollarına tahsis edilemeyen slotlar Yeni Havalimanı’na taşınılmasıyla
birlikte faaliyete açılmıştır. İki pistle başlayan uçuşları seneye üçüncü pisti
de aktif ederek kapasiteyi artırmak hedeflenmektedir. Taşınma ile ilk fazda 2
pist ve 90 milyon kapasiteli terminalin faaliyete geçerken, tüm fazların 2027
yılında tamamlanması planlanmaktadır. 4. fazın tamamlanmasıyla birlikte yolcu
kapasitesinin 200 milyona, saatte 74 uçak iniş-kalkış kapasitesinin saatte 200
iniş-kalkış kapasitesine ulaşması hedeflenmektedir.



İstanbul Havalimanı yüzölçümü sıralamasında dünyanın 4.
büyük havalimanı konumundadır. Dubai, Frankfurt, Londra gibi aktarma merkezi
olarak önde gelen havalimanlarına kıyasla, 76.5 km2’lik yüzölçümü ve 4. faz
tamamlandığında ulaşılacak 200 milyon yolcu kapasitesiyle bölgenin en büyük
aktarma merkezi haline gelmesi öngörülmektedir.



Uçuş Rotası



Dünyanın en fazla ülkesine uçan havayolu şirketi olan
THY’nin, Avrupa’da 43 ülke 114 şehir, Afrika’da 37 ülke 55 şehir, Orta Doğu’da
13 ülke 34 şehir, Uzak Doğu’da 22 ülke 37 şehir, Amerika’da 8 ülke 17 şehir ve
yurtiçinde 49 şehir olmak üzere toplam 124 ülke, 306 şehre ulaşmaktadır. Coğrafi
konum sebebiylle aktarmalı uçuşlarda uçuş süresini azalttığı göz önünde
bulundurulduğunda Yeni Havalimanının 4. fazıyla birlikte ulaşılacak saatte 200
iniş-kalkış kapasitesi, İstanbul’u Avrupa, Asya ve Afrika’nın ana aktarma
merkezlerinden biri haline getirecektir.
hisse ile ilgili görsel sonucu



Kargo Operasyonları



22 adet kargo uçağı ile 85 uçuş noktasına operasyon
gerçekleştirilmektedir. Toplam küresel kargo gelirindeki pazar payı, 2009
yılında %0,6 iken 2017 yılında %2,4’e yükselmiştir. 2018 yılında THY kargo %25
büyüme gerçekleştirerek toplam gelir dağılımındaki payını %12,8’e çıkarmıştır.



Yeni havalimanına gerçekleşen taşınma ile birlikte kargo
operasyonları iki havalimanından gerçekleşecek. Avrupa’nın en büyüğü, dünyada
8. sırada olan THY kargo Türkiye’nin endüstriyel anlamdaki 2 milyon ton
kapasiteli en büyük binasını inşa ediyor. Yeni havalimanı ile kapasitesini
artırmayı amaçlayan ortaklık Bangkok’ da slot almış olup, Bangkok ile New
York’u geçmeyi hedeflemektedir. 2018 yılında THY tarihinin en büyük doluluk
oranına ulaşılırken %5 ile en büyük katkı ABD’den sağlanmıştır. Operasyonlarını
Asya’da geliştirmek isteyen şirket Hindistan ile yaptığı anlaşma doğrultusunda
Hindistan ile dünya arasında kargo köprüsü olacak. Asya hatlarında ABD hatları
kadar yüksek slotlar hazırlanırken, Çin hatlarında büyüme hedeflenmektedir.



Yolcu Sayısı



THY’nin 2018 yılında bir önceki yıla göre yurtiçi ve
yurtdışı yolcu sayılarında yaklaşık %9 artış gerçekleştirmiştir. 2018 yılında
75,2 milyona ulaşan yolcu sayısının 2019 yılında 80 milyona ulaşması
hedeflenmektedir. Son 5 yılda yurtiçi ve yurtdışı yolcu sayıları toplamda
yaklaşık %37 oranında artmıştır.



2018 yılı itibariyle THY filosunda 22’si kargo uçağı olmak
üzere toplam 332 uçak bulunmaktadır. Filo içerisindeki sahip olunan uçak adedi
geçtiğimiz yıla göre 11 adet artarak 47 adete ulaşmıştır. Diğerleri ise
kiralama (leasing) yöntemi ile kullanılmaktadır. Etiyopya’da gerçekleşen kaza
sonrası uçuşu birçok ülkede durdurulan Boeing (NYSE:BA) 737 MAX tipi yolcu
uçağının sefeerleri THY tarafından ikinci bir karara kadar durdurulmuştu.
Filosunda 12 adet Boeing 737 MAX bulunan ortaklık 2013 yılında Boeing’den 95
adet uçak siparişi vermiş olup, 2023’e kadar teslim edilmesi planlanmaktadır.
Boeing ve Airbus’tan verilen siparişler eklendiğinde bir kısmı 2019 Temmuz
ayında teslim edilmesi planlanan yeni nesil uçaklarla birlikte, 2023 yılında
Türk Hava Yolları 476 adetlik filoya ulaşmayı hedeflemektedir.
thy ile ilgili görsel sonucu



Fiyat Kazanç Oranına
Göre Değerleme



Türk Hava Yolları, 2018 Aralık dönemi sonunda yıllık bazda
milyon 841 milyon US$ net kar açıklamıştır. Fiyat/Kazanç çarpanından tahmini
hisse başı değer hesaplamasını yurtdışı ve yurtiçindeki benzer faaliyetler
gösteren şirketler ile karşılaştırarak yaptık. Şirketin çarpanını global benzer
şirketler ortalama çarpanları ile karşılaştırdığımızda iskontolu işlem görmekte
olup, tahmini hisse başı değerini 42.07 TL olarak hesaplamaktayız.



FAVÖK’e göre değerleme



Şirket, 2018 yılını 2,370 milyon US$ FAVÖK açıklayarak
kapatmıştıır. Şirketin değeri göz önüne alındığında Firma Değeri/FAVÖK Türk
Hava Yolları rasyosu 5.02x ve global yurtiçi ve yurtdışı benzer şirketler
ortalaması 4.32x olarak hesaplanmıştır. Buna göre şirket yüzde 16% primli
olmakla beraber tahmini piyasa değerini 2.801 milyon US$ ve tahmini hisse
değerinin ise 11.36 TL olması gerektiği hesaplanmıştır.



Satışlara Göre
Değerleme



2018 sonu itibariyle 14,7 milyar US$ ciro yapmış olan şirket
geçen yıla kıyasla cirosunu yaklaşık %13 arttırmıştır. Şirketin Firma
Değeri/Satışlar rasyosunu 0.89x hesaplamaktayız ve global benzer şirketler
ortalaması ile karşılaştırdığımızda şirketin yaklaşık %27 primli ve tahmini
hisse değerini ise 7.83 TL olarak bulmaktayız.



Defter Değerine Göre
Değerleme



Şirketin defter değeri yaklaşık 6,1 milyar US$ olarak
açıklanmış olup, şirketin çarpanını global yurtiçi ve yurtdışı benzer şirketler
ortalama çarpanı ile karşılaştırdığımızda %56 iskontolu işlem görmekte olup,
tahmini hisse başı değerini 32.81 TL olarak hesaplaamaktayız.



Sonuç



Türk Hava Yolları için 25/07/2018 tarihinde yaptığımız
değerlememizde %33 yükseliş potansiyeli bulmuştuk ve o tarihteki hissenin işlem
fiyatı 21.41 TL seviyelerindeydi. O dönemden beri hem yurtiçi hem global
ekonomik göstergelerdeki negatif eğilim ile hisse senetleri piyasalarında
yaşanan değer kaybı, Türk Hava Yolları için daha fazla getiri potansiyelini
arttırmış olup, şirket için bu katalizörün 3. Havalimanına taşınmak olduğunu
söyleyebiliriz. Önceki değerlememizde sadece global ve yurtiçi şirket rasyo
karşılaştırması kullanılmış olup, güncelleme ile birlikte indirgenmiş nakit
akım yöntemini de değerlemenin içine katmış bulunmaktayız. Önceki
değerlememizde yükseliş potansiyeli %33 seviyelerinde olan Türk Hava Yolları,
benzer şirketler rasyoları yöntemine göre getiri potansiyeli %62 olmuş olup,
indirgemiş nakit akım yöntemi ile birlikte konsolide getiri potansiyelini %44
seviyesine çekmekteyiz. Temmuz döneminden beri değişen faktörler arasında
petrol fiyatlarında yyaşanan değer kaybı, şirketin uluslararası uçuşlarda fiyat
rekabetine girebilecek duruma gelmesi ve rölatif olarak artış potansiyeli
beklenen turist sayısını belirtebiliriz. Özellikler değer artış potansiyeline
katalist olan İstanbul 3. Havalimanı, şirketin uçuş ağlarındaki yolcu
kapasitesini artıracak olup, karlı uçuş rotalarındaki marjını daha etkin bir
şekilde kullanabilecek. Havalimanının kapasitesinden gelen avantaj ile
uçakların iniş kalkışındaki etkinlik daha maliyet azaltıcı bir konuma gelecek
olup, bunu müşterisine fiyat avantajı bazında yansıtabilmesini beklemekteyiz.
Riskler arasında tam kapasiteye geçmede yaşanabilecek bir sorun ya da gecikme,
yaşanabilecek altyapı, ulaşım sorunları olarak belirtebiliriz. Şirket
05/04/2019 tarihi ile 14.55 TL seviyesinden işlem görmekte olup, 1.2 beta
seviyesi, %44 yükseliş potansiyeli ile cazip bir konumdadır.

Yasal Uyarı
Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeler yatırım danışmanlığı kapsamında değildir.Yatırım danışmanlığı hizmeti ; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır.Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır.Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir.

Yasal Uyarı Notu: Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler ise genel niteliktedir. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir.

Yorumlar