Retro Pazarlama Nedir, Örnekleri Nelerdir?

Dijital pazarlama ve iletişim tekniklerinin yanı sıra uluslararası bankacılıktan sağlık sektörüne kadar pek çok ayrı sektörde farklı projeler yöneten ve koordinatörlük alanında başarılar sergilemeye devam eden Ömer Yoluk, Retro Pazarlama hakkında şunları söyledi…

Abone ol
Abone ol Haberi dinle

Dijital pazarlama ve iletişim tekniklerinin yanı sıra uluslararası bankacılıktan sağlık sektörüne kadar pek çok ayrı sektörde farklı projeler yöneten ve koordinatörlük alanında başarılar sergilemeye devam eden Ömer Yoluk, Retro Pazarlama hakkında şunları söyledi…

En basit yanıtıyla; hedef kitlelerin zihnindeki – anılarındaki eski hatıraları tetikleyerek satışı ve reklamı sağlayan bir pazarlama modelidir. Bireyleri satın alıma teşvik edici ve satın alıma karar verici hale büründüren bu stratejide duygular kullanılır. Nostaljik anılara yönlenen retro pazarlama, eski anılardaki sürekliliği ve manayı hissettirerek satın alıma – harcamaya teşvik ettirir. Retro pazarlama nostaljik anılarla bütünleştirilmiş, eskiye dair anıları harekete geçirici ancak yenilikçi – modern fikirlerle kanıksanmış halde reklamlar – tanıtımlar yapmak gerekir. Böylece müşterilerle bağlantı kurulur ve satın alım artar. Aynı zamanda marka itibarı da güçlendirilir.

Retro Pazarlama Nedir?


Markanın ya da ürünün, nostaljik anılara hareket ettirici duyusal reklamlarla, müşterileri alışverişe yönlendirmesidir. Retro pazarlama yapabilmek için markanın geçmişinin olması daha iyidir. Lakin marka yeni ise de problem olmaz. Yeni markalarda yapılması gereken eskiye senelere dair ürünlerin, şartların, yaşamdan karelerin hakim olduğu bir reklam da yapılabilir. Diğer pazarlama stratejilerine nazaran daha az bütçe gerektirmektedir. Üstelik duygulara hitap ettiği için de başarı yüzdesi daha fazladır.

Retro Pazarlama Neden Kullanılır?


Özellikle eski markalar için oldukça kolay ve etkili olan bu pazarlama modelinde yeni markalarda rahatlıkla boy gösterebilmektedir. Kuruluşların retro pazarlama modelini kullanma sebepleri için aşağıdakileri söyleyebiliriz;

-          Kuruluşlar her yıl ya da bazı yıl dönümlerini retro pazarlama modeliyle kutlayabilirler. Böylece markanın ne kadar köklü olduğu belirtilmekle kalmaz, marka güveni de yükseltilebilir.

-          Geçmiş yıllarda pazara aktarılmış bir ürün ya da hizmetin yeniden pazara sunulmasıyla birlikte retro pazarlama ve retro pazarlama reklamı yapılabilir.

-          Retro pazarlama yaparak markayı mevcut konumundan ayırarak farklı bir konuma oturtma hedefi de gerçekleştirilebilir. Ya da marka imacında farklılığa gitmek isteyen markalar için de tercih sebebi olabilir.

Retro Pazarlamada Dikkat Edilmesi Gerekenler


-          Amaç olmadan retro pazarlama kullanılmamalıdır. Nostaljik türde bir ilham kaynağı lazımdır.

-          İşletmenin, markanın kurumsal kimliğine aykırı reto pazarlama fikirleri kullanılmamalıdır.

-          Hedef kitle iyi analiz edilmeli, iyi tanınmalı, tercihleri iyi anlaşılmalı ve gereksinimlerinin iyi gözlemlenmesi gerekir.

-          Retro pazarlamada sosyal medya aktif olarak kullanılmalıdır. Hedef kitlelerin sosyal medyaya girişleri konusunda motive edilmeli – harekete geçirilmelidir.

-          Anılarına dönen hedef kitleler için yaşadıkları hatıraları anlatmalarına – paylaşmalarına yönelik alt stratejiler planlanmalıdır.

-          Hedef kitlelerin daha fazla ikna olabilmeleri için markanın geçmişine dair anılara yer verilebilir ya da anılara gönderme yapılan reklamlar tasarlanabilir.

-          Retro pazarlamada sadece geçmiş yıllar, dönemler baz alınmamalıdır. Geçmiş ile günümüz arasında bir köprü kurulmalıdır. Köprüde kullanılacak katmanlarda küçük detaylar olmalıdır.

-          Retro pazarlama reklamları uzun olmamalı, çok fazla metin ya da görsel kullanılmamalıdır. Orantı iyi ayarlanmalıdır.

Başarılı Bir Retro Pazarlama için Dikkat Edilmesi Gereken Unsurlar


-          Markanın mevcut pazarlama ile olan alası var olmalı, bozulmamış olmalıdır.

-          Marka kolektif hafızalarda yer edinmelidir.

-          Çarpıcı ve hatırlatıcı olmalıdır.

-          Marka, hafızayı kullanarak yeniden deneyime teşvik etmelidir.

-          Geçmişe yönelik özlem kullanılmalıdır.

Retro Pazarlama Örnekleri Nelerdir?


Retro pazarlamaya dair yüzlerce, binlerce örnek sunulabilir. Ancak yazımızda hepsini sıralamamız mümkün olmadığı için sadece bir kaçını özetlemek yerinde olacaktır. Örneklerden bazıları;

1.       Migros

Migros, Retro pazarlama alanında birden fazla kez boy göstermiş ve hepsinde de başarı elde etmiştir. Başarısının yüksek olduğu bir pazarlama örneği de 2011 yılındaki çalışmasıdır. 57 sene önce sattığı ürünlerden bir kısmını o zamanki ambalajlarıyla ve kısa süreli olarak tekrar satışa sunmuştur.

2.       Sana

Sana yağ markası da Retro pazarlama stratejisi uygulamış ve satış rakamlarını arttırmayı başarmıştır. 60. yılına özel olarak çıkarttığı reklamlarla hatıraları canlandırmıştır. 60 yıl önceki halini, ambalajını ve geçmişten kareleri alarak birleştiren marka bir de nostaljik müzik tercih ederek gönülleri fethetmiştir.

3.       Atari

2000 yılından itibaren kısa sürede etkinliğini yitiren Atari oyunları Retro pazarlama stratejisini kullanarak hatıraları iyi yönetmiştir. Bu yönetimi sayesinde atari oyunlarında büyük patlamalar elde edebilmiştir. Oyunları satışa sunarken modern hayatın nimetleriyle adapte etmeyi unutmamıştır.

4.       Stranger Things

Popüler dizilerden biri olan Stranger Things bazı sahnelerde 80’li yıllara dair pek çok eşya kullanarak bir tür retro pazarlama stratejisi kullanmıştır. Stratejiyle hitini ve kullanıcı sayısını da yükseltmiştir.

 

 

Ömer Yoluk Kimdir ?

2013 yılında Koç Üniversitesinde başladığı çift anadal programı kapsamında, Ekonomi ve Uluslararası İlişkiler eğitimi aldı.  2016 yılında yine aynı okulda  Sosyoloji ve Tarih Bölümlerinde iki yan dal eğitimi daha aldı.Çeşitli uluslararası dijital projelerde çalışan Ömer Yoluk Ortadoğu ve Avrupa’daki markalara veri tabanlı dijital pazarlama danışmanlığı hizmeti sunuyor.

İletişim:

Web: omeryoluk.com
Mail: iletisim@omeryoluk.com

 Sosyal Medya:

https://www.facebook.com/omeryolukcom/

https://www.instagram.com/omeryolukcom/

 

 

Kategoriler Borsa Sözlüğü
Yorumlar